Vilken jäkla morgon.....

Mitt morgon humör är INTE det bästa, jätte trevligt släktdrag....
Men idag var det inte roligt för fem öre. moa pratar sååå tyst jämt och det är så jobigt för när man frågar vad hon säger blir hon tvär och vägrar säga. Säger vaaaarje gång att hon måste prata HÖGT och T Y D L I G T men det går inte in tydligen, så idag blev det skäll av den arga mamman. Jonna seg korv, började igår med att ligga i sängen & tjura och hojta om att hennes liv har bestämt att hon inte ska sova på kvällen och att hon inte fått lördagsgodis. Så nu blir det kollektiv straff för tjejsingarna - INGET godis på lördag. De blir så fixerade vid saker, blir era barn det med? Ibland pratar dem bara om en sak i flera dagar, Jonna speciellt är sån....
Hur som helst, kollektiv straffet kanske funkar? Hur som helst så var hon seg som attan nu på morgonen och jag blir gaaalen, för att jag måste bråka med dem varje kväll och varje morgon, det är sååå svårt att lägga sig och sååå segt att kliva upp  tydligen. Förklarade för dem igår att om jag inte behöver bli arg så har jag mer energi till att göra roliga saker och vara en glad mamma, får berätta det i några dagar nu så kanske det funkar! Man kan ju alltid hoppas.
Hur fasen skulle jag kunna få mina barn att vara mer 'planerade' på morgonen?
I sista sekund står Moa och hittar varken mössa eller vantar, Jonna ingen frukt och Ella väntar på taxin ute och har glömt gympa kläder, typ så kan det se ut. Och då kan jag ändå ha sagt det till dem varje dag vad som ska göras. Att barn i den åldern mina tjejer är i ska bli mer och mer självständiga tycker jag är självklart... Inte att de ska klara saker UTAN hjälp, men med hjälp av ett veckoschema tycker jag att de ska komma ihåg vilka dagar det ska duschas och vilka dagar man ska ha med gympa kläder eller läxa. Eller tycker jag galet?
Moa är lite liten ännu, men henne får man ju påminna och hjälpa mer istället..

Morgonen blev inte bättre för att hundskrället hade legat i soffan och han hårar ENORMT mycket just nu, jäääävligt drygt. Så nu ska jag snart roa mig med att ta bort allt hår från hans nattliga sovplats.
Diskbänken var fullproppad och 19374131487 saker på golvet i hallen... Men nu har jag åtgärdat det så mitt humör är lite bättre!

Slänger in en bild i mitt gnälliga inlägg... Hårdrocks killen ;o)

http://flerbarnsmamma.se/?p=3766 Tävlar hos Sophie om ett Alfons Åberg plagg från Strössel


Kommentarer
Postat av: Jennie

Jag har också en dotter som pratar tyst! Det hjälper fasen inte hur mycket jag än ber, talar om, höjer rösten om att hon måste prata så vi andra hör..men det kanske ändras med åren, tiden? Tror du inte? Kram

2009-11-23 @ 11:08:24
URL: http://www.bodne.blogspot.com
Postat av: Jennie

Mm jag förstår dig! Hoppas din dag blir bra iaf :) (efter en jobbig morgon)

2009-11-23 @ 11:33:32
URL: http://www.bodne.blogspot.com
Postat av: Anonym

Minns att barn lever i nuet, i stunden. Vadå att du sagt till om det hundra ggr hundra dagar tidigare?



Mitt knep är att förbereda så mycket som möjligt på kvällen, lägga allt som ska med mitt framför ytterdörren så man inte glömmer det, Ramses får packa med väskan med frukt och allt och lägga fram kläder - rubbet. Då kan man fokusera bara på att ta sig igenom frukost och tandborstning..

2009-11-23 @ 19:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0